收藏 分销(赏)

神经病学历年题整理.doc

上传人:仙人****88 文档编号:12024227 上传时间:2025-08-29 格式:DOC 页数:4 大小:48KB 下载积分:10 金币
下载 相关 举报
神经病学历年题整理.doc_第1页
第1页 / 共4页
神经病学历年题整理.doc_第2页
第2页 / 共4页


点击查看更多>>
资源描述
<p>神经病学历年题 BBS历年题全部(包括2010、2009年题目) 一.单项选择题 历年经验:绝大部分在宝典上。 真题整理: 1.&nbsp;&nbsp;Paralysis&nbsp;with&nbsp;upper&nbsp;motor&nbsp;neuron&nbsp;lesion&nbsp;must&nbsp;be&nbsp;considered&nbsp;by&nbsp;the&nbsp;following&nbsp;characters,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;Babinski&nbsp;sign; B.&nbsp;&nbsp;Increased&nbsp;deep&nbsp;tendon&nbsp;reflexes; C.&nbsp;&nbsp;Spastic&nbsp;characters; D.&nbsp;&nbsp;Pseudobulbar&nbsp;paralysis; E.&nbsp;&nbsp;Fasciculations. 2.&nbsp;&nbsp;Which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;ISN&#39;T&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;components&nbsp;of&nbsp;circle&nbsp;of&nbsp; Willis? A.&nbsp;&nbsp;Internal&nbsp;carotid&nbsp;artery; B.&nbsp;&nbsp;Middle&nbsp;cerebral&nbsp;artery; C.&nbsp;&nbsp;Anterior&nbsp;communicating&nbsp;artery; D.&nbsp;&nbsp;Posterior&nbsp;communicating&nbsp;artery; E.&nbsp;&nbsp;Posterior&nbsp;cerebral&nbsp;artery. 3.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;localization&nbsp;of&nbsp;lower&nbsp;motor&nbsp;neuron&nbsp;lesions&nbsp;include&nbsp;following&nbsp;sites,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;Anterior&nbsp;horn&nbsp;cells&nbsp;of&nbsp;spinal&nbsp;cord; B.&nbsp;&nbsp;Caudal&nbsp;equina; C.&nbsp;&nbsp;Conus&nbsp;medullaris; D.&nbsp;&nbsp;Mesencephalic&nbsp;nucleus&nbsp;of&nbsp;trigeminal; E.&nbsp;&nbsp;Pyramidal&nbsp;tract. 4.&nbsp;&nbsp;Localization&nbsp;of&nbsp;cerebellar&nbsp;hemisphere&nbsp;lesions&nbsp;must&nbsp;be&nbsp;considered&nbsp;by&nbsp;the&nbsp;following&nbsp;findings,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;intention&nbsp;tremor; B.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;dysdiadochokinesia; C.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;dysmetria; D.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;hypotonicity; E.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;Paralysis. 5.&nbsp;&nbsp;Which&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;are&nbsp;the&nbsp;core&nbsp;features&nbsp;of&nbsp;Parkinson&#39;s&nbsp;disease? A.&nbsp;Bradykinesia,&nbsp;rigidity,&nbsp;and&nbsp;tremor; B.&nbsp;Rigidity,&nbsp;shuffling&nbsp;gait,&nbsp;and&nbsp;tremor; C.&nbsp;Rigidity,&nbsp;weakness,&nbsp;and&nbsp;tremor; D.&nbsp;Shuffling&nbsp;gait,&nbsp;akinesia,&nbsp;and&nbsp;weakness; E.&nbsp;Shuffling&nbsp;gait,&nbsp;pill-rolling,&nbsp;and&nbsp;akinesia. 6.&nbsp;&nbsp;About&nbsp;the&nbsp;features&nbsp;of&nbsp;&quot;spinal&nbsp;shock&quot;,&nbsp;which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;WRONG? A.&nbsp;Complete&nbsp;absence&nbsp;of&nbsp;reflex&nbsp;below&nbsp;the&nbsp;level&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;injury; B.&nbsp;Complete&nbsp;absence&nbsp;of&nbsp;autonomic&nbsp;activity&nbsp;below&nbsp;the&nbsp;level&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;injury; C.&nbsp;Flaccid&nbsp;paralysis; D.&nbsp;Extensor&nbsp;plantar&nbsp;responses; E.&nbsp;All&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;above-mentioned 7.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;following&nbsp;clinical&nbsp;criteria&nbsp;can&nbsp;make&nbsp;a&nbsp;diagnosis&nbsp;of&nbsp;definite&nbsp;MS&nbsp;(multiple&nbsp;sclerosis),&nbsp;but&nbsp;which&nbsp;one&nbsp;must&nbsp;be&nbsp;excluded? A.&nbsp;Patient&nbsp;must&nbsp;have&nbsp;two&nbsp;separate&nbsp;central&nbsp;nervous&nbsp;system&nbsp;lesions; B.&nbsp;Symptoms&nbsp;must&nbsp;have&nbsp;occurred&nbsp;in&nbsp;two&nbsp;or&nbsp;more&nbsp;separate&nbsp;episodes; C.&nbsp;Symptoms&nbsp;must&nbsp;involve&nbsp;the&nbsp;white&nbsp;matter; D.&nbsp;Symptoms&nbsp;must&nbsp;involve&nbsp;the&nbsp;gray&nbsp;matter; E.&nbsp;Neurological&nbsp;examination&nbsp;must&nbsp;show&nbsp;objective&nbsp;abnormalities. 8.&nbsp;&nbsp;Female,&nbsp;40.&nbsp;Unilateral&nbsp;headache&nbsp;accompanied&nbsp;nausea&nbsp;and&nbsp;vomiting&nbsp;for&nbsp;five&nbsp;years&nbsp;with&nbsp;various&nbsp;intensity,&nbsp;lasted&nbsp;an&nbsp;average&nbsp;of&nbsp;24&nbsp;hours&nbsp;(a&nbsp;range&nbsp;of&nbsp;5&nbsp;to&nbsp;72&nbsp;hours).&nbsp;The&nbsp;general&nbsp;medical&nbsp;and&nbsp;neurological&nbsp;examinations&nbsp;of&nbsp;this&nbsp;patient&nbsp;are&nbsp;normal.&nbsp;The&nbsp;most&nbsp;likely&nbsp;diagnostic&nbsp;possibility&nbsp;is: A.&nbsp;Tension&nbsp;headache;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B.&nbsp;Cluster&nbsp;headache; C.&nbsp;Migraine;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D.&nbsp;Secondary&nbsp;headache; E.&nbsp;Hypochondriasis. 9.&nbsp;&nbsp;A&nbsp;40-years&nbsp;old&nbsp;man&nbsp;developed&nbsp;bilateral&nbsp;facial&nbsp;weakness&nbsp;and&nbsp;difficulty&nbsp;in&nbsp;climbing&nbsp;stairs&nbsp;for&nbsp;one&nbsp;week&nbsp;after&nbsp;a&nbsp;respiratory&nbsp;illness.&nbsp;The&nbsp;most&nbsp;possible&nbsp;diagnosis&nbsp;is: A.&nbsp;Bell&#39;s&nbsp;palsy;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B.&nbsp;Multiple&nbsp;sclerosis; C.&nbsp;Periodic&nbsp;paralysis;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D.&nbsp;Guillain-Barré&nbsp;syndrome; E.&nbsp;Motor&nbsp;neuron&nbsp;disease. 10.&nbsp;About&nbsp;the&nbsp;main&nbsp;presentation&nbsp;of&nbsp;Increased&nbsp;intracranial&nbsp;pressure&nbsp;(ICP),&nbsp;which one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;the&nbsp;best? A.&nbsp;&nbsp;Seizure,&nbsp;headache,&nbsp;papilledema; B.&nbsp;&nbsp;Seizure,&nbsp;vomiting,&nbsp;papilledema; C.&nbsp;&nbsp;Headache,&nbsp;vomiting,&nbsp;papilledema; D.&nbsp;&nbsp;Headache,&nbsp;seizure,&nbsp;focal&nbsp;neurological&nbsp;signs; E.&nbsp;&nbsp;Vomiting,&nbsp;seizure,&nbsp;focal&nbsp;neurological&nbsp;signs. 11.&nbsp;Trigeminal&nbsp;neuralgia&nbsp;is&nbsp;described&nbsp;as&nbsp;a&nbsp;brief&nbsp;electric&nbsp;shocktype&nbsp;pain&nbsp;limited&nbsp;to&nbsp;the&nbsp;distribution&nbsp;of&nbsp;any&nbsp;branch&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;Trigeminal&nbsp;nerve.&nbsp;Which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;following&nbsp;drugs&nbsp;is&nbsp;the&nbsp;best&nbsp;for&nbsp;its&nbsp;treatment? A.&nbsp;&nbsp;Baclofen;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;Carbamazepine; C&nbsp;Vitamin&nbsp;B12;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D&nbsp;Valproate; E&nbsp;Alcohol&nbsp;blocks. 12.&nbsp;Myasthenia&nbsp;Gravis&nbsp;(MG)&nbsp;is&nbsp;a&nbsp;disorder&nbsp;of&nbsp;impairing&nbsp;the&nbsp;neuromuscular&nbsp;junction.&nbsp;The&nbsp;followings&nbsp;are&nbsp;correct,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;patients&nbsp;have&nbsp;no&nbsp;abnormality&nbsp;of&nbsp;mental&nbsp;state; B.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;patients&nbsp;present&nbsp;with&nbsp;muscle&nbsp;weakness&nbsp;and&nbsp;fatigue; C.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;hallmark&nbsp;of&nbsp;MG&nbsp;is&nbsp;pathologic&nbsp;fatigability; D.&nbsp;&nbsp;Eye&nbsp;findings&nbsp;are&nbsp;the&nbsp;most&nbsp;common&nbsp;with&nbsp;ptosis; E.&nbsp;&nbsp;MG&nbsp;may&nbsp;effect&nbsp;pupillary&nbsp;function. 13.&nbsp;Muscular&nbsp;dystrophies&nbsp;are&nbsp;genetically&nbsp;determined&nbsp;primary&nbsp;diseases&nbsp;of&nbsp;muscle,characterized&nbsp;pathologically&nbsp;by&nbsp;muscle&nbsp;fiber&nbsp;degeneration.&nbsp;Which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;inherited&nbsp;as&nbsp;X-linked&nbsp;recessive&nbsp;traits? A.&nbsp;&nbsp;Myotonic&nbsp;dystrophy; B.&nbsp;&nbsp;Duchenne&nbsp;muscular&nbsp;dystrophy; C.&nbsp;&nbsp;Limb-girdle&nbsp;dystrophy; D.&nbsp;&nbsp;Oculopharyngeal&nbsp;muscular&nbsp;dystrophy; E.&nbsp;&nbsp;Facioscapulohumeral&nbsp;muscular&nbsp;dystrophy; 14.&nbsp;Transverse&nbsp;myelitis&nbsp;is&nbsp;a&nbsp;syndrome&nbsp;of&nbsp;acute&nbsp;inflammation&nbsp;acting&nbsp;across&nbsp;the&nbsp;entire&nbsp;spinal&nbsp;cord.&nbsp;The&nbsp;following&nbsp;diagnostic&nbsp;evaluation&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;carried&nbsp;out,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;MRI&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;spinal&nbsp;cord;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;Lumbar&nbsp;puncture; C&nbsp;Vitamin&nbsp;B12&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;serum;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D&nbsp;Sedimentation&nbsp;rate; E&nbsp;DNA&nbsp;analysis. 15.&nbsp;Which&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;following&nbsp;descriptions&nbsp;about&nbsp;transient&nbsp;ischemic&nbsp;attacks&nbsp;(TIAs)is&nbsp;the&nbsp;best? A.&nbsp;&nbsp;TIAs&nbsp;are&nbsp;temporary&nbsp;dysfunction&nbsp;of&nbsp;brain&nbsp;tissue&nbsp;caused&nbsp;by&nbsp;inadequate&nbsp;blood&nbsp;flow; B.&nbsp;&nbsp;Carotid&nbsp;artery&nbsp;territory&nbsp;TIAs&nbsp;often&nbsp;produce&nbsp;ipsilateral&nbsp;hand&nbsp;and&nbsp;arm&nbsp;weakness&nbsp;and&nbsp;sensory&nbsp;loss; C.&nbsp;&nbsp;TIAs&nbsp;refer&nbsp;to&nbsp;brief,&nbsp;reversible&nbsp;focal&nbsp;neurological&nbsp;deficits&nbsp;that&nbsp;they&nbsp;must&nbsp;recover&nbsp;completely&nbsp;within&nbsp;24&nbsp;hours; D.&nbsp;&nbsp;TIAs&nbsp;last&nbsp;only&nbsp;minutes&nbsp;and&nbsp;may&nbsp;occur&nbsp;in&nbsp;any&nbsp;vascular&nbsp;territory; E.&nbsp;&nbsp;TIAs&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;carotid&nbsp;territory&nbsp;include&nbsp;biocular&nbsp;blindness&nbsp;and&nbsp;transient&nbsp;hemisphere&nbsp;attacks. 16.&nbsp;&nbsp;Which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;correct&nbsp;about&nbsp;component&nbsp;parts&nbsp;of&nbsp;Corpus&nbsp;Striatum?&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;A.&nbsp;&nbsp;Paleostriatum,&nbsp;pallidum,&nbsp;and&nbsp;basal&nbsp;ganglia;&nbsp;&nbsp;&nbsp; B.&nbsp;&nbsp;Neostriatum,&nbsp;pallidum,&nbsp;and&nbsp;substantia&nbsp;nigra; C.&nbsp;&nbsp;Lentiform&nbsp;nucleus,&nbsp;caudate&nbsp;nucleus,&nbsp;and&nbsp;pallidum; D.&nbsp;&nbsp;Pallidum,&nbsp;caudate&nbsp;nucleus,&nbsp;and&nbsp;neostriatum; E.&nbsp;&nbsp;Pallidum,&nbsp;putamen&nbsp;nucleus,&nbsp;and&nbsp;caudate&nbsp;nucleus. 17.&nbsp;About&nbsp;the&nbsp;main&nbsp;presentation&nbsp;of&nbsp;Increased&nbsp;intracranial&nbsp;pressure,&nbsp;which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;the&nbsp;best? A.&nbsp;&nbsp;Seizure,&nbsp;headache,&nbsp;papilledema; B.&nbsp;&nbsp;Seizure,&nbsp;vomiting,&nbsp;papilledema; C.&nbsp;&nbsp;Headache,&nbsp;vomiting,&nbsp;papilledema; D.&nbsp;&nbsp;Headache,&nbsp;seizure,&nbsp;focal&nbsp;neurological&nbsp;signs; E.&nbsp;&nbsp;Vomiting,&nbsp;seizure,&nbsp;focal&nbsp;neurological&nbsp;signs. 18.&nbsp;&nbsp;Which&nbsp;one&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;followings&nbsp;is&nbsp;a&nbsp;complete&nbsp;neurological&nbsp;examination? A.&nbsp;&nbsp;Mental&nbsp;status,&nbsp;cranial&nbsp;nerves,&nbsp;coordinate&nbsp;function,&nbsp;sensory&nbsp;function&nbsp;and&nbsp;reflexes; B.&nbsp;&nbsp;Mental&nbsp;status,&nbsp;cranial&nbsp;nerves,&nbsp;coordinate&nbsp;and&nbsp;motor&nbsp;function,&nbsp;sensory&nbsp;function&nbsp;and&nbsp;reflexes; C.&nbsp;&nbsp;Cranial&nbsp;nerves,&nbsp;coordinate&nbsp;and&nbsp;motor&nbsp;function,&nbsp;sensory&nbsp;function&nbsp;and&nbsp;reflexes; D.&nbsp;&nbsp;Cranial&nbsp;nerves,&nbsp;periphery&nbsp;nerves,&nbsp;motor&nbsp;function,&nbsp;sensory&nbsp;function&nbsp;and&nbsp;reflexes; E.&nbsp;&nbsp;None&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;above-mentioned. 19.&nbsp;&nbsp;A&nbsp;patient&nbsp;complains&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;power&nbsp;of&nbsp;left&nbsp;limbs&nbsp;decreased&nbsp;for&nbsp;three&nbsp;months.&nbsp;The&nbsp;neurological&nbsp;examination&nbsp;showed&nbsp;the&nbsp;patient&nbsp;had&nbsp;right&nbsp;gaze&nbsp;preference,&nbsp;decreased&nbsp;muscle&nbsp;power(Ⅲ~Ⅳ)&nbsp;and&nbsp;increased&nbsp;deep&nbsp;tendon&nbsp;reflex&nbsp;in&nbsp;left&nbsp;limbs.&nbsp;The&nbsp;localization&nbsp;of&nbsp;this&nbsp;patient&nbsp;may&nbsp;be: A.&nbsp;Left&nbsp;frontal&nbsp;lobe;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B.&nbsp;Right&nbsp;frontal&nbsp;lobe; C.&nbsp;Left&nbsp;parietal&nbsp;lobe;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D.&nbsp;Right&nbsp;parietal&nbsp;lobe; E.&nbsp;Thalamus 20.&nbsp;The&nbsp;feature&nbsp;of&nbsp;Brown-Sequard&nbsp;syndrome(hemisection&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;spinal&nbsp;cord)&nbsp;is: A.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;thermanesthesia; B.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;anesthesia; C.&nbsp;&nbsp;Contralateral&nbsp;hemiparesis; D.&nbsp;&nbsp;Ipsilateral&nbsp;loss&nbsp;of&nbsp;vibratory&nbsp;sense; E.&nbsp;&nbsp;Contralateral&nbsp;hemiparesis&nbsp;and&nbsp;hypalgesia. 21.&nbsp;Management&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;patients&nbsp;with&nbsp;intracerebral&nbsp;hemorrhage&nbsp;(ICH)&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;directed&nbsp;toward&nbsp;preserving&nbsp;remaining&nbsp;neurological&nbsp;function&nbsp;and&nbsp;preventing&nbsp;deterioration&nbsp;due&nbsp;to&nbsp;elevated&nbsp;ICP&nbsp;(intracranial&nbsp;pressure)&nbsp;with&nbsp;resultant&nbsp;coma&nbsp;or&nbsp;death.&nbsp;The&nbsp;following&nbsp;treatment&nbsp;methods&nbsp;are&nbsp;correct,&nbsp;EXCEPT: A.&nbsp;&nbsp;An&nbsp;airway&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;established; B.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;patients&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;kept&nbsp;at&nbsp;bed&nbsp;rest; C.&nbsp;&nbsp;CT&nbsp;scan&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;brain&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;executed&nbsp;immediately; D.&nbsp;&nbsp;Blood&nbsp;pressure&nbsp;of&nbsp;the&nbsp;patients&nbsp;should&nbsp;be&nbsp;elevated&nbsp;by&nbsp;some&nbsp;drugs&nbsp;to&nbsp;increase &nbsp;cerebral&nbsp;blood&nbsp;flow; E.&nbsp;&nbsp;The&nbsp;management&nbsp;of&nbsp;increased&nbsp;ICP&nbsp;includes&nbsp;the&nbsp;use&nbsp;of&nbsp;hyperventilation. 22.&nbsp;男性,23岁。既往体健,两周前出现双下肢无力伴尿潴溜而入院。检查发现:双下肢肌力Ⅱ级,脐以下感觉缺失。入院后进行腰穿,脑脊液检查结果正常。根据以上的临床表现,患者最可能的诊断是: A&nbsp;&nbsp;脊髓空洞症;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;&nbsp;急性脊髓炎; C&nbsp;&nbsp;脊髓压迫症;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D&nbsp;&nbsp;格林-巴利综合症; E&nbsp;&nbsp;脊髓蛛网膜炎。 23.&nbsp;目前有关帕金森氏病的治疗,最有效的药物为: A&nbsp;&nbsp;L-多巴制剂;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;&nbsp;安坦;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;C&nbsp;&nbsp;金刚烷胺; D&nbsp;&nbsp;溴隐亭;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;E&nbsp;&nbsp;多巴胺。 24.&nbsp;男性,11岁。癫痫大发作史三年,服用苯妥英纳治疗后,病情较稳定,现每年发作3-4次,以下哪项是错误的: A&nbsp;&nbsp;坚持上课;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;&nbsp;少看电视; C&nbsp;&nbsp;暑期天天去游泳,加强体质锻炼; D&nbsp;&nbsp;不乘坐高空游艺机;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;E&nbsp;&nbsp;养成规律的生活习惯。 25.&nbsp;女性,30岁。睁眼困难伴复视二年,晨轻暮重,休息后好转。下列检查有助于明显诊断,除外: A&nbsp;&nbsp;新期的明试验;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;&nbsp;疲劳试验; C&nbsp;&nbsp;胸部CT扫描;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;D&nbsp;&nbsp;乙酰胆碱受体抗体测定; E&nbsp;&nbsp;椎管造影。 26.&nbsp;女性,45岁。因单侧面颊部发作性针刺疼痛一年余就诊。疼痛持续时间较短,数秒钟至2分钟不等。体检该病人时应特别注意: A&nbsp;&nbsp;面颊部有无压痛;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;B&nbsp;&nbsp;两侧瞳孔是否等大; C&nbsp;&nbsp;两侧眼球运动及光反射是否正常; D&nbsp;&nbsp;面部疼痛觉及角膜反射是否异常; E&nbsp;&nbsp;咽部感觉、运动是否异常。 二.名词解释 1.牵涉痛(referred pain)*3 2.放射痛(radiating pain)*4 3.灼性神经痛(causalgia) 4.感觉异常(paresthesia)*2 5.脊髓半切综合症(Brown-Sequard syndrome)*2 6.静止性震颤(static tremor)*3 7.扭转痉挛(torsion spasm)*2 8.铅管样强直(lead-pipe rigidity)*3 9.齿轮样强直(cogwheel rigidity)*3 10.抽动症(tic)*3 11.辨距不良(dysmetria) 12.闭目难立征(Romberg sign)*5 13.福维尔综合征、脑桥腹内侧核综合征(Foville syndrome) 14.霍夫曼征(Hoffmann sign) 15.总体反射(mass reflex) 16.韦伯综合症、中脑腹侧部综合征(Weber syndrome)*3 17.米亚尔-居布勒综合症、脑桥腹下部综合征(Millard-Gubler syndrome)*2 18.闭锁综合征、去传出状态、脑桥腹侧综合征、Monte-Gristo综合征(locked-in syndrome、deefferented state、Monte-Cristo syndrome)*2 19.中脑顶盖综合征(Parinaud syndrome) 20.延髓背外侧综合征(Wallenberg syndrome) 21.核间性眼肌麻痹 22.霍纳综合征(Horner syndrome)*2 23.阿罗瞳孔、Argyll-Robertson瞳孔 24.感觉性失语、听觉性失语、Wernicke失语 25.运动性失语、表达性失语、Broca失语(motor aphasia) 26.命名性失语、遗忘性失语(anomic aphasia) 27.失用症、运用不能(apraxia) 28.折刀样肌张力增高 29.Jackson癫痫 30.脊髓休克(spinal shock) 31.Gower征 32.肌无力危象(myasthenic crisis) 33.癫痫(epilepsy) 34.发作(seizure) 35.短暂性脑缺血发作、小卒中(transient ischemic attach、TIA、minor stroke)*3 36.可逆性缺血性脑功能缺失(reversible ischemic neurologic deficits、RIND) 37.脑底动脉环(Willis circle)*2 三.大题 1.Brown-Sequard综合症的诊断与鉴别诊断 2.脊髓性感觉障碍的分型和表现 3.脑干病变的特点 4.癫痫药物治疗的基本原则*3 5.癫痫的治疗原则 6.癫痫与其它发作性疾病的鉴别、癫痫的鉴别诊断*3 8.癫痫持续状态的定义和治疗 9.试述癫痫大发作间隙期药物治疗原则与注意事项*2 10.对于一名初发癫痫的患者,应当如何做出全面的诊断? 11.试述癫痫药物治疗的原则以及违反原则可能给病人带来的后果 12.失神发作的主要临床表现和脑电图特点 13.全身强直阵挛发作&nbsp;单纯性失神发作&nbsp;精神运动性发作的特点与首选药 14.帕金森病的治疗*3 15.帕金森病的药物治疗 16.帕金森病的主要临床表现(用英语回答) 17.脑出血和蛛网膜下腔出血鉴别*2 18.试述脑出血的主要处理原则*3 19.脑血栓发作和脑梗塞的鉴别诊断 20.急性脑血栓形成与脑出血鉴别 21.蛛网膜下隙出血的治疗*4 22.谈谈你对脑梗死急性期治疗的认识 23.缺血性中风的鉴别*2 24.出血性卒中的鉴别诊断或列表写出鉴别方法*2 25.格林巴利综合征的诊断和鉴别诊断*3 26.格林-巴利综合征的临床表现 27.试述急性感染性多发性周围神经病的诊断要点及主要处理原则。*2 29.重症肌无力的诊断和治疗 30.重症肌无力的主要临床特点是什么?何谓肌无力危象? 31.试述各型重症肌无力危象的鉴别诊断及肌无力危象处理原则;*3 32.重症肌无力病例&nbsp;&nbsp;诊断及诊断依据&nbsp;确诊需哪些进一步检查&nbsp;治疗*2 33.病例题,延髓肌型重症肌无力患者,女,28岁。 &nbsp;&nbsp;&nbsp;1)该患者最可能的诊断?要和哪些疾病鉴别? &nbsp;&nbsp;&nbsp;2)需要进一步做哪些检查? &nbsp;&nbsp;&nbsp;3)该疾病的治疗方法有哪些? 34.试述急性横断性脊髓炎的临床表现与主要处理原则*3 35.上下运动神经元瘫痪的鉴别诊断要点 36.上下运动神经元组成及鉴别 37.试述硬膜内髓内、外脊髓压迫症的鉴别诊断要点; 38.女性,40岁。入院前二周曾发热,流清水鼻涕,在本院门诊拟诊&quot;上呼吸道感染&quot;。入院前一天患者感四肢末端发麻、乏力。入院时体检:神清。双侧额纹减少及眼裂闭合欠佳,双侧鼻唇沟浅。双上肢肌力Ⅲ级,双下肢肌力Ⅳ级,肌张力低下,双侧二头肌反射(-),膝反射(-),肘、膝关节远端肢体痛觉减退。试分析该病人的诊断及主要处理原则。*2 39.男性,58岁。言语不清半天伴右侧肢体活动障碍。查体:运动性&nbsp;&nbsp;&nbsp;失语,右侧中枢性面舌瘫,右侧肢体瘫痪,右侧偏身感觉障碍。急查头颅CT未见异常。分析该病人可能的诊断及处理原则。</p>
展开阅读全文

开通  VIP会员、SVIP会员  优惠大
下载10份以上建议开通VIP会员
下载20份以上建议开通SVIP会员


开通VIP      成为共赢上传

当前位置:首页 > 考试专区 > 医师/药师资料考试

移动网页_全站_页脚广告1

关于我们      便捷服务       自信AI       AI导航        抽奖活动

©2010-2026 宁波自信网络信息技术有限公司  版权所有

客服电话:0574-28810668  投诉电话:18658249818

gongan.png浙公网安备33021202000488号   

icp.png浙ICP备2021020529号-1  |  浙B2-20240490  

关注我们 :微信公众号    抖音    微博    LOFTER 

客服